Introduktion

Affärsområdet Bonnier News består bl.a. av AB Dagens Nyheter, Dagens Industri Aktiebolag, AB Kvällstidningen Expressen, Sydsvenska Dagbladets Aktiebolag, Bonnier Magazines & Brands AB, Bonnier Business Media Sweden AB och MittMedia AB. Deras sajter är delvis annonsfinansierade. I annonsaffären används data för att visa annonser, men vi säljer inte personuppgifter som namn, adresser, personnummer eller e-postadresser, till tredje part.

Det digitala annonslandskapet innefattar flera olika aktörer, såsom annonsörer, tillhandahållare av tekniska plattformar och andra tjänster för utbud och efterfrågan på annonsmarknaden såsom säljbolag och mediebyråer. Annonsörerna får enbart använda sig av sådana tredjepartsaktörer som har granskats och godkänts som Tillåtna Tredjepartsleverantörer.

Nedan hittar du svar på de vanligaste frågorna om hur data samlas in och används på de sajter som tillhandahålls av bolagen inom Bonnier News i samband med annonsering. Om du har några andra frågor om insamling av data vid annonsering är du välkommen att kontakta oss på kontaktuppgift.

Hur används cookies/kakor, spårningsanrop och liknande tekniker i annonseringssyfte hos bolagen inom Bonnier News?

Med hjälp av kakor, spårningsanrop och liknande tekniker kan vi personalisera och rikta annonser. Det kan till exempel innebära att vi begränsar hur många gånger du får se samma annons eller att vi styr annonseringen efter geografiska platser eller läsmönster. Personaliserade annonser ger dig som besökare en mer anpassad annonsupplevelse.

Syftet med personaliserade annonser är att ge dig som besökaren relevanta annonser och att våra annonsörer ges möjlighet till ett bra utfall på sina annonskampanjer. Kakor och spårningsanrop används också för att mäta effekten av en annonskampanj, till exempel hur många besökare som klickar på en viss annons.

För mer information angående kakor och hur du går tillväga för att radera och inaktivera kakor, se vår Cookiepolicy.

I den mån utbudet av personaliserade annonser medför personuppgiftsbehandling så behandlar vi dina personuppgifter i enlighet med vår Personuppgiftspolicy.

Om jag inte är inloggad på någon av Bonnier News sajter, vilken sorts data samlar Bonnier News in om mig för annonsvisningar?

Om du som besökare inte är inloggad används på vissa sajter kakor och liknande tekniker beskrivna i denna Cookiepolicy för att uppnå anpassad annonsering, baserad till exempel på hur ofta du besöker sajten och vilka artiklar du läser. Vi inom Bonnier News kan dock inte koppla beteendedata om användare som inte är inloggade till uppgifter om namn eller liknande kunduppgifter.

Hur används mina uppgifter som inloggad användare för annonsering?

För inloggade användare kan vi koppla data om ditt beteende på våra sajter till dig som person. På detta kan sätt kan vi bl.a. tillhandahålla anpassade erbjudanden och tjänster utifrån de segment som vi använder. Ett sådant segment kan exempelvis vara att du tillhör ett visst åldersspann och har visat intresse för sport.

Vad är tredjepartskakor?

På Bonnier News sajter förekommer även kakor från andra parter, så kallade tredjepartskakor. Vissa kakor kommer från annonsörer på sajten eller från säljbolag och mediebyråer som förmedlar annonser. I normalfallet används tredjepartskakor för att mäta utfallet av annonseringen, till exempel för att visa hur många besökare en viss annons visats för och för att styra och anpassa annonsvisningar.

Vad innebär retargeting?

Det finns annonsörer som vill nå dig som redan besökt annonsörens sajt vid tidigare tillfälle. Sådana annonsörer använder kakor för att identifiera dig på en annan sajt, vilket kallas för retargeting. På samma sätt kan vi visa dig en annons för våra produkter och tjänster på en annan sajt som inte ingår i Bonnier News.

Säljer ni mina personuppgifter till tredje part?

Nej, vi säljer inte personuppgifter till tredje part.

När jag går in på en av Bonnier News sajter så kan jag genom ett plugin se att en rad olika tredjepartsbolag samlar in information om mig. Vilka är dessa och hur funkar detta?

Vissa tredjepartskakor används för analys och andra funktioner på sajten och har inget med annonsering att göra. Tredjepartskakor finns från våra annonspartners, som använder kakor för att mäta utfallet på sina kampanjer, samt till viss del för att kunna personalisera annonser (se ovan under "Vad är tredjepartskakor?").

Varför är riktad och anpassad annonsering viktig?

De flesta annonsörer har en specifik målgrupp som de vill nå. För att nå rätt användare behöver annonsörerna använda sig av riktad annonsering. Ibland kan annonsören använda delar av sin egen kunddata för att kunna rikta personaliserade annonser till sina befintliga kunder. Annonsörerna använder sig också av analyssystem för att mäta vilken effekt annonskampanjen har. Våra annonsörer vill inte avskräcka eller trötta ut besökaren med sina budskap. Vi vill erbjuda våra besökare en anpassad annonsupplevelse och samtidigt ge våra annonsörer en bra möjlighet att styra sina kampanjer och mäta att de ger önskad effekt.

Varför är annonsering viktigt för Bonnier News?

De bolag som ingår i affärsområdet Bonnier News delar visionen "Genom journalistik, berättelser, kunskap och underhållning vill vi göra de samhällen vi verkar i öppnare, intressantare, roligare och mer välinformerade". För att uppnå denna vision krävs finansiering. En stor del av Bonnier News sajter är idag helt eller delvis annonsfinansierade. Försäljning av annonser är en viktig förutsättning för att vi inom Bonnier News ska kunna fortsätta bedriva kvalitetsjournalistik.

Vilka tredjepartsaktörer är tillåtna på Bonnier News sajter?

Från och med Dataskyddsförordningens (GDPR) ikraftträdande den 25 maj 2018 är endast följande aktörer tillåtna att samla data rörande köp av samt mätning av utfall av annonsering:

Tredjepartsaktörer som tillåts i samband med annonsering (Adservers / Mätning)

  • Adssets
  • Adtoox
  • Cint
  • DoubleVerify
  • JustPremium
  • IAS
  • Meetrics
  • Bannerflow
  • Seenthis

Följande aktörer är tillåtna vid direktbokningar (IO, PG - Publisher hosted) samt non-direct programmatiska bokningar (Deals, Open RTB).

  • AudienceReport
  • Sizmek
  • Moat

Följande SSP:er arbetar vi med

  • Adform
  • Google
  • Pubmatic
  • Rubicon Project
  • Unruly

Listan senast uppdaterad 2019-10-29